google.com, pub-7314354026449841, DIRECT, f08c47fec0942fa0 1) अंतरराष्ट्रीय कानूनी आधार — क्या कहता है कानून? ~ Aalamban Charitable Trust & WHRO

Sunday, 12 October 2025

1) अंतरराष्ट्रीय कानूनी आधार — क्या कहता है कानून?

  


सार्वजनिक घोषणा (UDHR) — Article 27: “हर किसी का अधिकार है कि वह अपने समुदाय की सांस्कृतिक ज़िन्दगी में स्वतंत्र रूप से भाग लेकला का आनंद उठाए…” यानी संस्कृति में भागीदारी को सार्वभौमिक मानवाधिकार के रूप में घोषित किया गया है।

  • ICESCR (आर्थिकसामाजिक और सांस्कृतिक अधिकारों पर संधि) — Article 15: राज्य यह सुनिश्चित करने के लिए बाध्य हैं कि हर व्यक्ति “सांस्कृतिक जीवन में भाग लेने” का अधिकार पाये और सांस्कृतिक लाभों का समान वितरण हो। (यह एक दूतावसी/बाध्यकारी अंतरराष्ट्रीय संधि है जो उसके पक्ष लेने वाले राज्यों पर लागू होती है)।
  • 2) भारत — कानून क्या कहता है और हक़ीक़त क्या है?
  • कानून/संविधान: भारत के संविधान में अल्पसंख्यकों के सांस्कृतिक और शैक्षिक अधिकार (Article 29 और Article 30) ausdrücklich हैं — ये भाषाई/धार्मिक/सांस्कृतिक पहचान को संरक्षित करने और संस्थान स्थापित करने का अधिकार देते हैं। साथ ही समानता (Fundamental Rights) की धाराएँ अलग-अलग समूहों को भेदभाव से बचाती हैं।
  • व्यवहार / वास्तविकता (चिंताएँ): संवैधानिक प्रावधान होने के बावजूद रिपोर्ट्स और मानवाधिकार संगठनों ने हाल के वर्षों में भारत में अल्पसंख्यकों और सांस्कृतिक समूहों के खिलाफ बढ़ते आरोपसंपत्तियों की हटाने/उद्धरण की घटनाएँनफ़रत भाषण की घटनाएँ और सुरक्षात्मक कार्रवाइयों के दुरुपयोग की आलोचना दर्ज करवाई है। अर्थात् कानूनी ढांचा मौजूद है लेकिन लागू करने और सुरक्षा देने में चुनौतियाँ हैं। (Human Rights Watch, Amnesty और सरकारी-रिपोर्ट्स में ऐसे मुद्दे देखें)।
  • 4) सारांश — मुख्य बिंदु (तीव्रता से)
  1. कानूनी आधार मजबूत है — UDHR और ICESCR जैसे अंतरराष्ट्रीय दस्तावेज़ और कई देशों के संविधान (भारत में Article 29-30, नेपाल का विश्‍लेषण) सांस्कृतिक भागीदारी को अधिकार मानते हैं।
  2. अन्तर अंतर: “कानून  व्यवहार” — कई देशों में कानूनी प्रावधान हैं पर नेतृत्वलागू करने की क्षमतास्थानीय हिंसानफ़रत-भाषणया विशेष कानूनों (जैसे ब्लैस्पेमी) के चलते अल्पसंख्यक/कमज़ोर समूहों की सांस्कृतिक भागीदारी बाधित होती है। (भारत में भी संवैधानिक सुरक्षा के बावजूद मानवाधिकार संस्थाओं ने चिंताएँ जताईं हैं)। क्षेत्रीय विविधता बड़ी है — नेपाल जैसे कुछ संविधानिक रूप से स्पष्ट हैंम्यांमार और पाकिस्तान में स्थिति अधिक गंभीर और हिंसक हैश्रीलंका/बांग्लादेश/भूटान में मिश्रित चुनौतियाँ हैं।

1) International legal basis — what the law says

  • Universal Declaration of Human Rights (UDHR), Article 27: Everyone “has the right freely to participate in the cultural life of the community, to enjoy the arts and to share in scientific advancement and its benefits
  • International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights (ICESCR), Article 15: States parties recognize “the right of everyone… to take part in cultural life” and must take steps to ensure access and benefits. The UN Committee on Economic, Social and Cultural Rights has issued General Comment No. 21 (2009) explaining state obligations (positive measures, nondiscrimination, protection of indigenous and minority cultures).
  • UNESCO and other human-rights bodies also treat cultural participation as a core human right tied to dignity, identity and social inclusion.

2) India — law vs. reality

Legal framework

  • The Indian Constitution explicitly protects cultural and educational rights for minorities: Articles 29–30 guarantee the right of any section of citizens to conserve their language, script or culture and to establish and administer educational institutions. (These sit alongside general fundamental rights like equality and freedom of expression.)
  • On-the-ground reality
  • Despite these constitutional guarantees, multiple independent reports document obstacles to the cultural participation of certain groups (notably religious minorities and some indigenous/tribal communities). Examples include forced or punitive demolitions of properties and places of worship, attacks and harassment, increased hate speech, and restrictions on civil society and free expression — all of which reduce people’s ability to freely participate in cultural life. Human Rights Watch and Amnesty have published findings and case examples documenting these trends; additional reporting points to a rise in targeted hate speech and internet shutdowns that hinder cultural expression and communication
  • Bottom line for India: strong constitutional protections exist on paper (Articles 29–30), but implementation gaps, biased enforcement, communal tensions, and state responses in some contexts have reduced real access to cultural participation for vulnerable groups.

4) Key takeaways — quick bullets you can quote

  • International law is clear: cultural participation is a human right (UDHR + ICESCR + UN guidance). States must respect, protect and adopt positive measures to facilitate it.
  • Paper vs. practice: Constitutional or statutory protection (India, Nepal, Bangladesh, Pakistan) does not guarantee safe cultural participation — implementation, politics, social violence, discriminatory laws, or state security measures often block the right in practice. Most urgent regional problems: Myanmar (mass destruction and displacement of Rohingya), Pakistan (abusive blasphemy law impacts), and episodes in Bangladesh/India where communal violence, demolitions or targeted restrictions have affected cultural life.

WHRO #WorldHumanRightsOrganization #EqualityBeforeLaw #न्यायसुधार #RuleOfLaw #JusticeForAll #मानवाधिकार #WHRO #WorldHumanRightsOrganization #WHROIndia #HumanRightsEducation #RightToEducation #RTEIndia #EducationForAll #EqualEducationRights #ChildRightsWHRO #WHROForEducation #HumanRights #WorldHumanRightsOrganization #WHRO #WHROIndia #HumanRightsForAll #StandForHumanRights #RightToLife #RightToFreedom #JusticeAndEquality #VoiceOfHumanity

TEAM- WORLD HUMAN RIGHTS ORGANIZATION

8178461020, 7217814442

0 comments:

Post a Comment